Mitológia: egy nép eredetét, vallását mesésen feldolgozó történetek összessége, meseszerű történetmondás
Mítosz: hitrege, elbeszélés istenek, isteni lények, hősök cselekedeteiről, ősidők eseményeiről
Műköltészet: azon művek összessége, melyeknek ismert a szerzője
Népköltészet: ismeretlen szerzőktől származó, s a nép ajkán terjedő mű, főleg a paraszti nép dalainak, meséinek, közmondásainak, találós kérdéseinek, balladáinak összessége
Motívum: jellemző részlet
Archetípus: valaminek az ősformája, eredeti, ősi alakja, őskép, szimbólum, gyakori: mitológia, népköltészet
toposz: olyan motívum, melyhez egy általánosan elfogadott képzet társul, folyamatosan visszatérő rész
esztétika: a filozófiának a műalkotásokban megjelenő „széppel” és a művészetekkel foglalkozó ága
erkölcs: az emberi együttélés társadalmilag helyesnek tekintett szabályainak összessége, ami koronként változik
katarzis: drámai művek tragikus események hatására a főhősben, illetve a nézőkben, vagy olvasókban végbemenő erkölcsi megtisztulás
késleltetés: cselekmény lassítása, új bonyodalma beiktatása. Célja a figyelem újraélesztése, hős új jellemvonásának bemutatása
cím: könyv vagy mű neve
korstílus: az egy-egy kor művészetének egészére vagy zömére általánosan jellemző stílusjelenségek összefoglaló megjelölése. Pl: antikvitás, reneszánsz, barokk, klasszicizmus, stb.
stílusirányzat: egy korszakra, vagy alkotói körre jellemző elv és módszer
antikvitás: a klasszikus ókor, illetve az ebből származó műalkotás
középkor: Nyugat-Római Birodalom bukásától Amerika felfedezéséig. Európai társadalom fejlődése5-14. század közötti szakasza
reneszánsz: az ókori görög és római műveltség felélesztése, életörömöt éreztető irányzat a 14-15. században
barokk: korstílus az 1500-as évek közepétől az 1700-as évek elejéig. A reneszánsz harmonikus formáinak felbontása, hősies ábrázolásmód, mozgalmasság és díszítettség jellemzi
rokokó: a barokk továbbfinomított formája, a részleteket hangsúlyozó stílus a 18. században
felvilágosodás: a 18. században Franciaországból kiinduló feudalizmus-, és egyházellenes, tudományok fontosságát hangsúlyozó eszmeáradat, mely hirdette, hogy a hatalom forrása maga a nép
klasszicizmus: művészeti irányzat a 18-19. században, az ókori görög és római hagyományok követése, az összhang és az arányosság kedvelése
szentimentalizmus: érzelmességen alapuló stílusirányzat a 18. század végén s a 19. század első felében
romantika: a klasszicizmust felváltó stílusirányzat a 19. század elejétől a század utolsó harmadáig, az érzelmek szabad kiáradása, az egyén szabadsága, menekülés a valóságból
humanizmus: emberiség, felelősségvállalás az emberek sorsáért, erkölcsi és kulturális értékekért. Az életért, művelődési korszak a 15-16. században, író-művészeti állásfoglalás a 20. századi háborúkkal és diktatúrákkal szemben
reformáció: a 16. században a katolikus egyház ellen irányuló antifeudális polgári indíttatású politikai és vallási megújítási mozgalom, melynek eredménye a református és evangélikus vallás kialakulása
műnem: a műfajok csoportja, melyeknek közös tulajdonságaik vannak (líra, dráma, epika)
műfaj: közös tulajdonságú művek csoportja egy műnemen belül
epika: a három alapvető műnem egyike, az elbeszélő műfajok összessége, összefüggő történetet mond el rendszerint leíró és párbeszédes formában, prózában vagy versben
líra: a három alapvető műnem egyike, mely a szerző érzelmeit fejezi ki közvetlen vagy közvetett módon, formája rendszerint vers
dráma: a három alapvető műnem egyike, melynek jelen idejű cselekménye van, a cselekmény a szereplők párbeszédeiben és monológjaiban bontakozik ki, és az írói utalások alapján a rendező és a színészek játéka révén nyújt teljes élményt
elbeszélő költemény: verses epikai mű, mely a balladánál terjedelmesebb, az eposznál rendszerint rövidebb
eposz (+kellékek): hősi ének, egy nemzet életében jelentős eseményeket elbeszélő, terjedelmes epikai mű, nagy horderejű eseményekkel, csodás elemekkel, kiemelkedő hősökkel, epizódokkal
kellékek: invokáció – valamely istenség segítségül hívása; propozíció – témamegjelölés; in medias res – a dolgok közepébe vágó kezdés; csodás elemek (deux et machina) – istenek beavatkozása; állandó jelzők és ismétlődések; epikus hasonlatok
tragédia: szomorújáték, drámai műfaj, melyben a hős elbukása ellenére győz erkölcsileg
színmű: középfajú dráma, átmenet a tragédia és a komédia között
komédia: vígjáték
drámai költemény: filozófiai eszméket középpontba helyező drámai mű, nem előadásra, hanem inkább olvasásra íródott
commedia del'arte: rögtönzés, a színészek nem szöveget kapnak, csak a cselekmény vázlatát, a részleteket, párbeszédeket ők találták ki
dialógus: a szereplők párbeszéde
monológ: magánbeszéd, amikor egy szereplő egyedül, „magában” beszél
expozíció: a mű bevezető, előkészítő része
bonyodalom: a bonyodalomban megindul és kibontakozik az alapszituációból következő eseménysor. A harc egyre kiélezettebbé válik
tetőpont: a cselekmény kicsúcsosodása
megoldás: cselekményes műalkotások befejező része. Bonyodalmak megszűnése, vagy kivezető út
prológus: bevezetés, előjáték, előhang
epilógus: utószó, utóirat egy műhöz
helyzet és jellemkomikum: helyzetkomikum: a hős nem a saját tulajdonságai alapján komikus
jellemkomikum: a hős nem a helyzet miatt komikus
konfliktusos dráma: középpontban egy meghatározó konfliktus áll
kétszintes dráma: nem az alakok cselekvése, köztük lévő viszony megváltozása hozza létre, hanem az ábrázolt világnézet
középpontos dráma: középpontban álló szereplő körül zajlik a cselekmény
dikció: a szövegmondás, kifejezésmód, fellengzős szónoklat, szónoki beszéd
ars poetica: költői hitvallás
dal: a lírai műnembe tartozó műfaj, rövid, énekelhető vers, mely egy érzelmet fejez ki közvetlen formában
elégia: lírai műfaj, melyben a szerző fájdalmasan idézi fel a múltat, a valóságoz összeveti eszméivel, és levonja a következtetést
elégico-óda
himnusz: az óda változata, Istenhez, hazához szóló, imádságos, emelkedett, énekelhető lírai műfaj, a nemzet imádsága
óda: ünnepélyes hangú, eszmét kifejező lírai mű
episztola: költői verses levél
jeremiád: panaszdal, panaszos, valamit sirató, gyakran büntetésért fohászkodó verses műfaj, Jeremiás próféta bibliai siralmai
rapszódia: szélsőséges érzelmeket kifejező, eltérő versformákat váltogató lírai műfaj
epigramma: kis terjedelmű, csattanós lírai műfaj, mely valamit állít, vagy cáfol
esztétikai minőségek: a mű összhatását meghatározó legfontosabb értékszerkezetek
groteszk: a torz, furcsa vonások kiemelése, mely az ijesztőt s a rútat nevettetően ábrázolja
komikum: nevettető hatás
tragikum: olyan értékszerkezet, amelyben hirtelen nagy, visszafordíthatatlan értékvesztés következik be. A cselekmény szintjén a kiemelkedő hősök halálában, vagy lelki összeomlásában nyilvánul meg
humor: bírálat, komikus ábrázolás egyik módja, enyhe gúny, jókedvű viccelődéssel ötvözve
irónia: elismerő szavakba burkolt bírálat, szellemesen gúnyos beszéd-, vagy írásmód, mely a tárgyával szembeni színlelésen alapul
gúny: élc, elmésség, szellemesség, sértő jellegű
paródia: irodalmi torzkép, szatirikus, kritikai jellegű stílusirányzat
Biblia: Könyvek Könyve, Szentiratok gyűjteménye
Ószövetség: A biblia első, Krisztus előtt keletkezett műve
Genezis: A Bibliában Mózes első könyve, a világ teremtéséről; eredet, származás, születés
Tóra: Mózes öt könyve, illetve az ezeket tartalmazó pergamentekercs
Parabola: példázatszerű, erkölcsi tartalmat jelképesen kifejező mű
Monoteizmus: egyistenhit
Politeizmus: többistenhit
evangélium: a bibliai Újszövetség Jézus életével és tanításaival foglalkozó négy könyvének egyike
zsoltár: A Biblia régebbi, ószövetségi részében található 150 ének, vagy ezek mintájára írt imádságos ének
prófécia: álmok, jelek, jövendölés
Septuagnita: Ótestamentum első fordítása görögre
Vulgáta: a katolikus egyház hitének elismert latin bibliafordítása
|